Valtion pöydässä tekstiluonnoksia

Valtion koordinaatioryhmä sai maanantain 14. lokakuuta neuvotteluunsa ensimmäiset työnantajapuolen kirjalliset tarjoukset sopimusteksteiksi. Osapuolet kävivät lavean keskustelun esitetyistä teksteistä evästyksenä jatkoneuvotteluihin.

– Neuvotteluissa on edistytty siihen pisteeseen, että oli hyvä hetki katsoa mitä työnantajapuoli on laajojen keskustelujemme perusteella saanut paperille. Edelleen valtiotyönantaja ja palkansaajapuoli ovat erimielisiä useista merkittävistäkin sopimuskohdista, mutta jatkokeskustelut saavat toivon mukaan ryhtiä nyt kun on konkreettisia tekstiesityksiä, joista lähteä kohti lopullista sopimusta, kuvasi JHL:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta tekstiluonnosten merkitystä.

Koordinaatioryhmä kuuli tilannekatsauksen pienryhmän tähänastisesta työstä. Työnantajaedustajien ja järjestöjen neuvottelupäälliköiden muodostama pienryhmä jatkaa toistaiseksi työtään eräiden teemojen tarkemmaksi työstämiseksi. Alkaneella viikolla ryhmä kokoontuu ainakin kahdesti.

– Pienryhmä on työskennellyt hyvässä ilmapiirissä, joskin sopimusmuutosten suhteen anti on ollut vielä laiha. Kaikille osapuolille sopivia tekstimuutoksia näyttää olevan hyvin vaikea löytää olemattomassa kustannusraamissa, luonnehtii JHL:n neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch ryhmän tilannetta.

Seuraavankerran koordinaattiryhmä kokoontuu perjantaina 18.10.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Jarkko Eloranta, 040 091 2399