Työhyvinvointi työpaikalla

tyohyvinvointi_saippuakuplat.jpg : 17 kB Työhyvinvoinnin tavoitteena on pitää työntekijät terveinä ja työkykyisinä työssä koko työuran ajan. Tavoite on mahdollista saavuttaa, kun työtä tehdään turvallisessa ja viihtyisässä työpaikassa ja työntekijän työkyvystä ja työssä jaksamisesta pidetään huolta.

Työpaikan työsuojelutoiminnan tarkoituksena on parantaa työoloja – ennaltaehkäistä ja korjata puutteita sekä auttaa työhön liittyvien pulmien ratkaisemisessa.

Työsuojelu on osa johtamista. Hyvällä työelämän laadulla ja hyvinvoivalla työyhteisöllä on positiivinen vaikutus työn tuloksellisuuteen.

Työsuojelun yhteistoiminta on työnantajan ja henkilöstön vuorovaikutteista yhteistoimintaa, jonka tarkoituksena on työntekijöiden osallistuminen ja vaikuttaminen työpaikan työsuojeluasioihin. Lue lisää - Työsuojelu

Tutustu

Työmarkkinoiden keskusjärjestöjen Työkaarimalli ikäohjelman laatimiseen

Malli ei koske vain ikääntyneitä työntekijöitä, vaan tavoitteena on huomioida koko työura. Mallin avulla voidaan edistää työntekijöiden osaamista ja jaksamista, lisätä työn tuottavuutta ja pidentää työuria. Malli sisältää monipuolisen kattauksen työhyvinvointia edistäviä keinoja, joista työpaikat voivat ottaa käyttöönsä parhaiten sopivat.

Keskeisiä keinoja on työntekijöiden tarpeiden tunnistaminen. Valikoimasta löytyvät lisäksi työuran ja työssä jatkamisen suunnittelu sekä ammattitaidon kehittäminen. Tärkeitä keinoja ovat myös työaikajärjestelyt, työn mukauttaminen, terveystarkastukset sekä tuki terveellisille elintavoille ja elämähallinnalle.

Opas ikäohjelman laatimiseen (pdf)
Katso myös SAK:n sviuilta
Sykettätyöhön.fi

Kunta-alan materiaalia työssä jatkamiseen

KT:n sivuilta löydät materiaaleja ja ohjeita työurien tukemiseen.
KT:n sivuille

Valtion virastojen ja laitosten työnhyvinvoinnin edistämiseen

Kaiku-työelämäpälvelut on suunnttu valtion työpaikkojen tueksi. Tiedon äärelle pääset Valtiokonttorin sivuilta.

Päihdehaitat hallintaan!

Työmarkkinakeskusjärjestöt uudistivat suosituksensa päihdeongelmien ennaltaehkäisystä, käsittelystä ja hoitoonohjauksesta työpaikoilla.

Lue lisää päihdeohjelmasta  SAK:n sivuilta sekä  Työterveyslaitoksen ja Työturvallisuuskeskuksen  nettisivuilta.

Päivitetty: 8.10.2015

Uusimmat päivitykset

29.6.2017 Suomeksi » Sopimukset » Kunta-alan sopimukset » Tuntipalkkaisten työehtosopimus » Työkyvyttömyys ja vuosiloman siirtäminen
29.6.2017 Suomeksi » Sopimukset » Kunta-alan sopimukset » Teknisen henkilöstön sopimus » Teknisten palkat kunnissa