Valtion virka- ja työehtosopimus (VES)

/files/images/edunvalvonta/valtio/valtion_virka-_ja_tyoehdot_2017-2018-1.jpg : 68Kb JHL on pääsopijajärjestö, joka solmii valtion virka- ja työehtosopimuksen Valtion työmarkkinalaitoksen kanssa. JHL solmii myös valtion virastojen tarkentavat virka- ja työehtosopimukset. Edunvalvonnan piirissä ovat valtiolla työskentelevät jäsenet sekä yhteisöjäsenliitot.

Keskustason sopimukset

JHL:n valtion edunvalvontalinja vastaa keskustason neuvottelutoiminnasta sekä ohjaa ja tukee virastotason neuvottelu- ja sopimustoimintaa.

Virastokohtaiset sopimukset

Hallinnonala- tai virastokohtaisissa tarkentavissa virka- ja työehtosopimuksissa sovitaan yksityiskohtaisemmin esim. palkkausjärjestelmistä, luottamusmiehistä ja heidän palkkioistaan sekä henkilöstön asemasta.

Virastokohtaisia sopimuksia neuvoteltaessa henkilöstön edustajana on joko luottamusmies/pääluottamusmies tai JHL:n toimitsija.

Aiheeseen liittyviä linkkejä

Muista tämä

Muuta tietoa

Päivitetty: 22.3.2017