Uutisarkisto

RSS-syöte

JHL ja AKT: HSL:n korjattava pikaisesti bussien lipunmyyntiongelmat

15.05.2017 08:52

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Auto- ja kuljetusalan liitto AKT patistavat HSL - Helsingin seudun liikennettä korjaamaan pikaisesti Helsingin Bussiliikenteen ja muiden yhtiöiden autoissa käyttöön otetun lipunmyynti- ja näyttötaulujärjestelmän ongelmat. Yhtiön kuljettajien mukaan lipunmyyntilaite, raportointi- ja tilitysjärjestelmät ovat epäluotettavia ja bussien näyttötaulut pimenevät omia aikojaan. – Ongelmat ovat jatkuneet niin pitkään, että kuljettajat ovat menettäneet luottamuksensa koko lippu- ja informaatiojärjestelmään (LIJ). Emme ihmettele, vaikka he harkitsisivat lipunmyynnistä pidättäytymistä mikäli vikoja ei pian korjata, sanovat AKT:n aluetoimitsija Jari Korhonen ja JHL:n aluepäällikkö Rune Takamaa.

Ongelmat ovat alkaneet viime syksynä, kun LIJ-järjestelmä otettiin yhtiön autoissa käyttöön. Tyypillisin lipunmyyntilaitteen ongelma järjestelmässä on omia aikojaan tulostuva ”haamulippu”, jota todellisuudessa ei ole ostettu eikä kuljettaja ole saanut siitä rahaa. ”Osto” näkyy kuitenkin tilitettävässä summassa ja se tarkoittaa kyseisen kuljettajan kohdalla kassavajetta – tilitettävää rahaa on vähemmän mitä raportit näyttävät. Lippusotkujen selvittely tehdään vain HSL:ssä ja se vie paljon aikaa. 

Rahastus- ja tilitysongelmien lisäksi bussien informaatiotaulut pimenevät omia aikojaan tai ilmoittavat virheellisen määränpään. Tästä seuraa asiakkaiden välillä kitkeräkin palaute kuljettajille, jotka eivät ole asiaan syypäitä.

- Tilanne stressaa kuljettajia lähes päivittäin ja aiheuttaa matkustajille turhanaikaista harmia. HSL:n olisi syytä paneutua asiaan viimeistään nyt, sanoo Jari Korhonen.

Helsingin Bussiliikenteen työntekijät kirjelmöivät LIJ-järjestelmän ongelmista maaliskuussa HSL:n toimitusjohtajalle ja hankejohtajalle. Saamastaan vastauksesta on tulkittavissa, että osa vioista saattaa johtua järjestelmän keskeneräisyydestä, mutta suoranaista korjauslupausta siinä ei anneta.

- Mikäli järjestelmä on keskeneräinen, olisi HSL:n pitänyt ilmoittaa siitä julkisesti. Nyt oikea vaihtoehto on vikojen korjaaminen, ei se, että kuljettajia syyllistetään osaamattomuudesta, Rune Takamaa toteaa.

Lisätietoja:
AKT:n aluetoimitsija Jari Korhonen 0500 472 919
JHL:n aluepäällikkö Rune Takamaa 0400 162 176

Uusimmat päivitykset

18.8.2017 Suomeksi » Jäsensivut » Omat JHL-sivut » Ammattialasivut » Puhdistus- ja ravitsemispalvelut » Puhtauspalvelualan verkosto
18.8.2017 Suomeksi » Sopimukset » Kunta-alan sopimukset » KVTES - kunta-alan sopimus
17.8.2017 Suomeksi » Jäsenyys » JHL:n jäsenedut » JHL:n lomapaikat » Lomapaikkojen varaus
17.8.2017 Suomeksi » JHL-tieto » Avoimet työpaikat
17.8.2017 Suomeksi » Sopimukset » Yksityisten alojen sopimukset » Yksityisen sosiaalipalvelualan sopimus » Sosiaalialan kohdeviestit jäsenille
16.8.2017 Suomeksi » Jäsensivut » Omat JHL-sivut » Jäsenkirje Pointti
11.8.2017 Suomeksi » Työelämä » Ammattialatoiminta » Sote-alojen ammatillinen kärkihanke » Sote-festarit
9.8.2017 Suomeksi » Työelämä » Ammattialatoiminta » Sote-alojen ammatillinen kärkihanke
9.8.2017 Suomeksi » Työelämä » Ammattialatoiminta » Varhaiskasvatus
7.8.2017 Suomeksi » Aluetoimistot » Oulu ja Kajaani