Uutisarkisto

RSS-syöte

JHL:n Niemi-Laine: Kun kaikki on valoisaa ja tavoitteet saavutettu, mitä hallitus sitten tekee?

11.02.2017 10:00

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine epäilee pääministeri Juha Sipilän viime keskiviikkoisen auvoisan pääministerin ilmoituksen todellisuuspohjaa.

- Liekö vaalit syynä siihen, että kaikki on yhtä’äkkiä näin valoisaa ja hallitusohjelman tavoitteet saavutettu, Niemi-Laine toteaa.

Niemi-Laineen mielestä pääministerin puheesta sai sen käsityksen, kuin suurimmat ongelmat olisi nyt selätetty, tai ainakin melkein selätetty. Valtion velkaantuminen ja työttömyyden kasvu pysäytetty ja sote-uudistuskin saatu melkein maaliin.

- Melkein ei ole sama asia kuin toteutunut. Sipilä hehkutti 2016 loppuvuoden vahvaa työllisyyskehitystä ja sitä, että pitkäaikaistyöttömyyskin olisi hiljalleen laskussa. Tilastokeskuksen luvut näyttävät ihan toista: joulukuussa 2016 pitkäaikaistyöttömiä oli 122 tuhatta, eli 3,2 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin (Tilastokeskuksen työvoimatutkimus joulukuulta 2016), Niemi-Laine huomauttaa.

JHL:n puheenjohtaja on vakaasti sitä mieltä, että hallituksen työ kaiken hyvän jakamisen osalta on näkynyt lähinnä kurjistamisena. Hallituksen kuntokuurin maksumiehiä ovat julkisen sektorin työntekijät, työttömät, lapsiperheet, opiskelijat ja ikäihmiset.

- Työajan pidennyksen lisäksi julkisen sektorin palkansaajilta nirhaistaan osa lomarahoista pois kolmen vuoden ajan, työttömien tukia leikattiin vuoden alusta, päivähoito-oikeutta on leikattu, koulutusuudistuksissa on karsittu tukia, lääkekorvauksia karsittu. Maksajien näkökulmasta katsottuna tilanne ei kovin valoisalta näytä, Niemi-Laine listaa.

Porissa lauantaina puhunut JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine totesi sarkastisesti, että kun hallitus kerran Sipilän mielestä on tavoitteensa saavuttanut, hallitus voisi mennä.

Lisätietoja: puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 7024 772

Uusimmat päivitykset

24.7.2017 Suomeksi » Työelämä » Ammattialatoiminta » Henkilökohtaiset avustajat
4.7.2017 Suomeksi » JHL-tieto » Yhteystiedot » Jäsenpalvelun yhteystiedot