RSS-syöte

JHL kehittää uutta hoiva-avustajan ammattia

03.09.2010 16:22

Ammattiliitto JHL on ollut aktiivisesti mukana kehittämässä uutta hoiva-avustajan ammattia. Hoiva-avustajien koulutus alkaa tänä syksynä työvoimapoliittisena koulutuksena.

JHL:n toimialajohtaja Jarkko Eloranta - Nyt jatkamme itse ammatin ja sen edunvalvonnan kehittämistä, sanoi JHL:n toimialajohtaja Jarkko Eloranta lauantaina Hämeenlinnan Kunnantyöntekijöiden 70-vuotisjuhlassa.

JHL vaikutti ratkaisevasti siihen, ettei hoiva-avustajan tutkinnosta tullut umpiperää, josta ei voi kouluttautua eteenpäin. Hoiva-avustajan vuoden mittainen koulutus rakentuu sosiaali- ja terveysalan ammatillisen perustutkinnon osista. Hoiva-avustaja voi halutessaan jatkaa opintojaan ja suorittaa vaikka työn ohessa lähihoitajan tutkinnon.

- Se on hieno osoitus siitä, että aktiivinen vaikuttaminen tuo tulosta, josta on selvää hyötyä työntekijöille.

Hoiva-avustajia tarvitaan erityisesti vanhustenhuollossa, jossa lähihoitajien työmäärä on monin paikoin kasvanut liian suureksi.

- Nopeasti vanheneva väestö tarvitsee yhä enemmän palveluja. On pakko miettiä resurssien uusjakoa koko hoito- ja palveluketjussa.

Tässä hoiva-avustajat ovat tervetulleita sekä palveluntarvitsijoiden että muun henkilökunnan kannalta.

Hoiva-avustaja auttaa ikääntyneitä ja vammaisia heidän arjessaan kodissa, palvelutalossa tai laitoksessa. Hän vahvistaa omalla työllään asiakkaan osallisuutta yhteisössä. Työhön kuuluu ateriapalvelua, vaatehuoltoa, kylvetystä, siivousta, saattamista sekä avustamista kuljetuksissa ja sosiaalisessa kanssakäymisessä.

JHL on tunnettu siitä, että se satsaa erittäin paljon jäsentensä ammatilliseen kehittämiseen sekä edunvalvonnassa että omassa toiminnassaan, Eloranta muistutti. Liitto järjestää ammatillisia opintopäiviä, kehittämispäiviä, seminaareja ja ammatillisia verkostoja.

Lisätietoja: Jarkko Eloranta 0400 912 399

Uusimmat päivitykset

19.12.2014 Suomeksi » Jäsensivut » Omat JHL-sivut » Ammattialasivut » Toimisto-, hallinto- ja IT-ala
19.12.2014 Suomeksi » Työelämä » Ammattialatoiminta » Toimisto-, hallinto- ja IT-ala